Särskoledagarna 2011

Jag vet inte hur jag ska kunna sammanfatta de här två dagarna på ett bra och kort sätt - det känns snarare att jag skulle behöva ta en veckas semester för att kunna smälta alla intryck, information och känslor som jag fått.

Måndagens föreläsningar handlade om fosterdiagnostik, värdegrund på glid, och vad i våra mänskliga beteenden som är arv och vad som är inlärt. Otroligt intressant! Just fosterdiagnostiken är laddad med så mycket tabu, och det är svårt att som förälder våga döma hur andra föräldrar tänker och känner.

Fosterdiagnostik går i det stor ut på att testa huruvida fostret har anlag för sjukdomar eller syndrom som kan påverka dess livskvalitet, och föreläsarna pratade både om för och nackdelar med diagnostiken. Vilka fynd vid diagnostiken gör att det är ok att välja abort? Är det ok att göra abort på grund av dessa? Vad är det man letar efter vid undersökningarna, och varför anses just dessa sjukdomar och syndrom som ok att välja bort? Vad är ett meningsfullt liv? Det har varit tunga frågor att ta ställning till, och fundera kring, och det känns aldrig som att jag kommer kunna svara rakt på någon av frågorna.

Värdegrund på glid handlade just om fosterdiagnostiken och tankarna kring det. För inte så många år sedan var det ok att röka överallt, men på kort tid så ses det nu som något otänkbart. För inte så länge sedan var inte fosterdiagnostiken såpass utbredd som den är nu - så varför är det helt plötsligt ok att "välja bort" barn för särskilda egenskaper? Föreläsaren menade också att värdegrunden i hela frågan handlar om att man i framtiden kommer utföra fosterdiagnostik för att inte bara kunna välja friska barn - utan också genom att manipulera fostrets egenskaper. Vi börjar redan se tecken på det här, i och med att familjer "skaffar barn" för att rädda sjuka syskon...

Föreläsningen om arv och inlärning var väldigt rolig, och tänkvärd. Hur vet exempelvis göken att den ska lägga sina ägg i någon annans bo? Att den vid en viss tid på året ska flyga till Afrika? att den vid en viss tid ska flyga tillbaka hit? Att den ska säga just "koko" och inte "piiip"? All denna information är nedärvd i en hjärna som är lika stor som en ärta. Tänk då hur mycket vi har lagrat i vår hjärna, och sedan hur länge tillbaka i tiden det funnits där. Spännande!

Hur vet exempelvis göken att den ska göka med en annan gök? :) (föreläsarens ord, inte mina!)


Dagens föreläsningar handlade om hur särskoleelever ska kunna integreras i arbetslivet (minister Nyamko Sabuni föreläste!), de nya styrdokumenten, hur vi ska tänka kring vardagspedagogiken för elever med särskilda behov - och den sista och mest gripande föreläsningen: "Att låna en ängel". Föreläsaren har haft 3 söner, varav 2 dött i svåra sjukdomar. Han vinklade dock det hela till att inte bli så mörkt, utan valde att lyfta fram särskolans bemötande och viktiga roll i de här barnens liv istället. En föreläsning med mycket känslor och tankar!

Jag känner mig väldigt priviligierad att ha fått möjligheten att få delta i de här två dagarna. Förskoleavdelningen jag arbetar på går inte under särskolan, utan är en avdelning särskilt utformad för barn med autism - men vi har ändå kunnat plocka med oss mycket matnyttig information kring bemötande och alla de känslor som omgärdar människor med funktionshinder (och människorna kring dem!).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0