Gratis blogg?

Hur känner ni för det här att ha en blogg? Varför har ni en? Varför har ni inte en? Dela med er av era åsikter!

Min blogg blandas mellan att vara min egen dagbok och någon sorts skönlitterär känslokompott. Jag måste skriva om hur jag mår och vad jag funderar på här, för det är ett enkelt sätt att få någon sorts sinnesfrid för mig. Det är svårt att skriva från hjärtat utan att bli virrig och osammanhängande, men jag gör mitt bästa. Bloggen faller helt klart under kategorin "mammablogg", och jag vet att flera av mina läsare är här för att följa Harry. Jag försöker också ge er mina perspektiv på olika frågor, för jag tycker att en blogg ska innehålla något sorts innehåll i inläggen. Lady Dahmer kallar vissa bloggar för "Leffe-bloggar", och då menar hon att inläggen endast syftar till att berätta dagens händelser. "Idag vaknad jag 8.30. Åt en ostmacka till frukost. Sen åkte jag till skolan. Ikväll ska jag se på film." Linjärt och utan större eftertanke. Det är ett format som jag också ställer mig emot egentligen. Jag tycker inte att de bloggarna är särskilt intressanta, men läser dem eftersom jag helt enkelt är nyfiken och totalt bloggberoende. Det jag gillar med en blogg är:

♦ Äkthet (heter det så?)
Jag vill att det som står ska komma från insidan av skribenten, och samtidigt greppa mig som läsare.
♦ Bilder
Det behöver inte vara bilder på personen som skriver, utan det lättar upp texten.
♦ Personliga fakta
Jag vill veta vem det är som skriver, för det gör det hela mer intressant.
♦ Åsikter
Det behöver inte vara arga åsikter, utan bara att man som läsare känner engegemanget från skribenten.
♦ Uppdatering
Bloggar som uppdetaras en gång i månaden går bort. Jag har inte intresse att klicka in flera gånger om dagen och läsa samma sak.

Bloggarna på blogg.se är gratis, men jag tycker att så länge man startar en blogg för att intressera läsare så har man också ett ansvar. Ordet blogg för mig betyder inte dagbok, för då hade det ju hetat det... En blogg är steget vidare, där man också tar in läsaren och samhället i perspektivet. Men, direkt man börjar skriva om/från sig själv så är man öppen för kritik, och det är jag beredd på. Än så länge har ingen ifrågasatt mina idéer, men det är bara att börja nu!

Nu ska jag "leffe-blogga" lite om att vi ska till ÖF imorgon, annars blir jag tokig. Jag pallar inte att stanna hemma fler dagar i sträck än det här...

Kommentarer
Postat av: maria

Jag har nog en blogg för att dela med mig av saker och ting och kunna skriva av mig, men också för någon dag att kunna blicka tillbaka och se om man gjort något framsteg ;P

2010-02-03 @ 16:49:56
URL: http://mariadaos.blogg.se/
Postat av: Sofia Ekblom

Varför har inte jag en blogg...? Hm... Först tror jag att det främst är dagboksskrivare som har skaffat blogg, det har jag aldrig varit någon hejare på.

Sen tycker jag fortfarande, men jag börjar så smått härdas, att det är genant att läsa om andras liv. Det kan liksom bli lite pinsamt att veta när någon man aldrig träffat har mens, ångest eller är kåt. Men som sagt, det börjar kännas mer och mer naturligt (avtrubbad). =)

Jag är nog lite blyg.

Eller så har jag läst förmånga mamma och pappabloggar. Kanske är det annorlunda med dem som skriver om sina hundar eller pelargonior!!

Kram!

/en som tycker du är riktigt bra på att uppdatera!

2010-02-03 @ 17:14:49
Postat av: Sofie

2010-02-03 @ 21:56:29
Postat av: Soff

Hmm, det är jätteolika. Men det kan ju vara så att man en gång tyckte det var ok att blogga. Men om livet inte bjuder på bara trevligheter tappar man lusten att fortsätta, kanske av sorg att det inte varit roligt de sista åren. Att lägga ner bloggen går inte för där är även minnen. Att fortsätta känns fel. Den kan ligga på is. Nackdelar med blogg kan vara att man blir sämre på att prata med varandra då mkt redan står. ;) Kramar!!

2010-02-03 @ 21:59:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0