Ovant matvrak

Om man aldrig haft ett matvägrande djur (eller konstant matvägrande barn för den delen) - så kan man aldrig förstå den konstanta oro och stress som man som "förälder" har. Hur många av er som läser har till exempel haft en matvägrande hund? Med matvägrande menar jag då att den vägrar äta sin mat, men också har ett ljummet intresse för människomat. Inte så många? Nej, det är ju inte särskilt vanligt. Hundar brukar oftast beskrivas som just matvrak; "han äter vad som helst!!" Hundtidningarna (och människotidningarna också) brukar inte direkt fylla spaltmeter med text om hur man får sin smala hund fet - det brukar snarare vara så att problemet är det motsatta.

Att ha en så stor hund som jag har, som dessutom matvägrar och därför ser ut som ett vandrande skelett - är inte roligt. Hon drar till sig uppmärksamhet ändå, och jag har tröttnat rejält på att alla frågar om hon är valp eftersom hon är så "klent byggd". "Är hon inte lite smal?"

Men nu förstår ni, käradusomprecisläserdetjohannabehöverfåskrivaavsigom (sjukt svårt att inte trycka mellanslag!) jag har hittat lösningen. Halleluja? En blandning av död oxe, lite mera delar av den döda oxen, lite potatisfiber, blod, vom och lite annat snusk gör just nu min hund alldeles lycklig. Det stavas Nordic Färskfoder, och har öppnat en helt ny värld. Visst låter jag lite religiös, men isåfall har jag hittat min fodergud! Guden heter Hundshopen i F-haga, och där inhandlade jag förra veckan 16 kg illaluktande, fryst mat.


Färskt ska det vara!

Tanken är att maten inte ska vara tillagad, för vid uppvärmning försvinner alla bra ämnen - plus att hundars naturliga diet faktiskt är rå. Tyvärr. Helt plötsligt slänger hunden som aldrig annars tittar åt matskålen i sig ett halv kilo mat på en gång, och står sedan kvar och tigger om mer. Helt sanslöst. Hon äter sitt dagliga kilo snusk, och sen vill hon ha lite torrfoder efter kvällspromenaden. Just nu äter hon alltså 150% av sin dagliga ranson mat - när hon förut knappt åt 25%. Eftersom hon äter upp allt på en gång så blir matskålen tom, vilket också är positivt!

Om lite mer än 3 veckor ska Ombra kastreras, vilket förhoppningsvis också gör att hon lättare lägger på sig lite vikt. Tills dess får hon den här maten som fullfoder så att hon får ett bra hull att läka med. Jag skriver ofta om stenar som släpper från hjärtat, och kan jag få släppa stressen kring hennes mat/vikt, så hänger snart hjärtat alldeles fritt förstår ni. ♥

Har ni erfarenheter av färskfoder till hund/katt?


Kommentarer
Postat av: Anna

har inte provat färskfoder men har läst mkt om det och jag SKULLE vilja ge det till min hund om jag bara hade en större frys, har just nu en frys med endast 2 lådor i och det finns liksom inte plats. :( men när jag har flyttat (när nu det blir) så ska jag testa det.

2010-07-16 @ 11:54:55
URL: http://annaflickan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0