LCHF-middag

Jag är mycket imponerad av hur enkelt LCHF-metoden(Low Carb High Fat) faktiskt är. Jag har inte skrivit att jag börjat äta efter den (följer inte slaviskt eller enligt någon metod), men jag har gjort det i ca två veckor nu - och har gått ner ca 1½ kg! Fantastiskt! Sedan jag började skriva om min träning har jag nu gått ner lite över 3 kg. Inte massor, men det händer något i kroppen!

LCHF tycker jag inte innebär tänket "ät det här", utan snarare "ät inte det här" - vilket gör det lätt att välja bort och lägga till annat till sin vanliga mat istället för att behöva göra nya recept av allt. Istället för de kolhydrater vi annars gärna lägger på talriken som tillbehör till proteinet, tex pasta, potatis eller ris, så väljer jag sallad. Det är lätt att variera med olika ingredienser, och är inget jag tröttnar på. Jag väljer också bort bröd, eftersom jag är en "mackoman" i vanliga fall.

Kvällens middag bestod av:
Örtmarinerad kyckling
Sallad (Harry åt ris med lite créme fraiche-sås till)
Paprika



Kycklingen (2 stora filéer) är marinerad i:
2 delar rapsolja
1 del balsamvinäger (totalt ca 1½ dl)
Provençalska kryddor (ur ask som säljs i frysdisken)
1 Vitlöksklyfta
Svartpeppar
Salt
Chili Explosions (kryddkvarn)

Sedan steker jag kycklingen i ugnen i 200º i ca 20 minuter, där den badar i all marinad. Balsamvinägern gör att köttet inte blir torrt, utan smälter i munnen!

Sallad:
1 kruksallad
1 burk tonfisk i vatten
1 bit mozzarella (singelförpackning)
Gröna oliver med kärnor
Soltorkade tomater
Körsbärstomater
Gurka
Rivna morötter (så fint det går)
Paprika

Till salladen (som räcker som tillbehör flera dagar) blandar jag en mycket liten mängd dressing (½ dl) gjord på 2 delar rapsolja, 1 del vitvinsvinäger, salt, peppar, salladskrydda och chili explosions(bra för ämnesomsättningen). Jag hatar "torr" sallad, så dressing är ett måste!

Läs mer här!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0