Laga egen barnmat!

Saken är såhär, att jag får ofta kommentarer om att jag gör Harrys mat själv. Att jag är duktig, seriös, och att den som kommenterar skulle vilja göra det själv också. För mig handlar det inte om att vara duktig eller seriös, utan helt enkelt om att kontrollera vad Harry äter. Så länge jag lagar hans mat själv, så vet jag exakt vad den innehåller. Jag vet också vad den inte innehåller, och det är det som är så konstigt. På barnmatsburkarna står det att de inte innehåller något konserveringsmedel, smakförstärkare, färgämnen eller annat konstigt, men jag måste då få fråga - hur kommer det sig att de då håller i flera månader i butikens hyllor? Utan kyla! Hur kommer det sig då att "Pytt i panna" smakar samma som "Köttfärsås" och "Biff Stroganof"? Visst innehåller de alla kött, men sen slutar ju liknelserna! Jag ska inte gå in på hur äckligt det luktade när burkmaten kom ut, men det är också en del av hur jag ser att burkmaten är annorlunda. 

Det största argumentet mot att göra egen mat brukar vara tiden. Det tar sån tid att laga mat! Bla bla bla... Det gör det inte alls! När jag gör Harrys mat tar det högst, verkligen högst, en timme i veckan. Lagar jag mat så 3 gånger på 3 veckor, och sedan ibland fyller ut lunchen med något som jag lagar till mig själv - så behöver jag inte laga nytt på minst 2 veckor igen. Det blir cirka 6-10 burkar åt gången, och det räcker länge. Jag passar på att göra det när han gått och lagt sig, så behöver man inte heller bli störd.  

Den andra aspekten som jag tycker gör att man ska laga sin egen mat, är det ekonomiska. Väljer man bara rätt råvaror så kan man kapa kostnaden till hälften. En stor barnmatsburk kostar idag runt 9-10 kr! Ett torskblock, några portioner ris och frysta grönsaker kostar inte mycket, och mättar utmärkt! Man får bara tänka till med kryddningen!

Den tredje aspekten är smidigheten. Det är ju bara att ta med sig en burk så är det färdigt! Då undrar jag, vad är det för skillnad att ta med sig en burk från affären och på att ta med sig en ur frysen?

Så, JA jag tycker att jag är en "bättre mamma" eftersom jag lagar maten själv (inte då sagt att man är en dålig förälder endast för att man väljer burkmat), och JA jag tycker att du också ska börja laga maten själv! 


Vad tycker ni?

Kommentarer
Postat av: Sofie

Potatis o rödspätta från affären är smask!!! :) Kramar

2010-03-04 @ 22:53:09
Postat av: ulli

Det roliga för mig är att Theo i princip ratar burkmaten nu för tiden (kanske får 1-2 burkar i veckan som mest), det måste ju betyda att mammas mat är mycket godare :)

O jag håller med dig, det tar verkligen ingen tid alls att göra maten, tärnar man potatisen o rotfrukterna är de liksom färdigkokta för mixern på 5 minuter, ska "bebin" tugga i sig bitarna själv kanske man behöver koka någon minut till!

2010-03-05 @ 09:35:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0