Dagens tankenöt:

Ur boken jag arbetar med nu:

”Vi har sett att den ende uppfostrare som kan bilda nya reaktioner i organismen är egna erfarenheter. Enbart de relationer som skapas av personlig erfarenhet har inverkan på organismen. Det är därför som den personliga erfarenheten hos den som ska uppfostras utgör grunden för det pedagogiska arbetet. Sett ur vetenskaplig synvinkel kan man strängt taget inte uppfostra någon annan. Att utöva omedelbart inflytande och framkalla förändringar i en främmande organism är omöjligt. Man kan bara uppfostra sig själv, dvs. förändra sina medfödda reaktioner genom egen erfarenhet. [...] När allt kommer omkring uppfostrar barnet sig självt.”

Det är en MYCKET intressant bok jag läser, och den ger mig en massa saker att gå runt och fundera över. Jag gillar sånt som utmanar mig i mina djupaste åsikter och kunskaper. Mer Vygotskij åt folket!* 






*Ja, jag har blivit tokig/akademiker.

Kommentarer
Postat av: Lena

Håller med dig :) "Det jag kan göra tillsammans med någon idag kan jag göra själv i morgon." /Vygotskij

2010-05-05 @ 16:05:31
URL: http://livetsomlena.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0