Sisyfosarbete



Känner ni igen den här snubben? Han hette Sisyfos, och vad idiot nog att trotsa överguden Zeus (låg med hans dotter...) och fick som straff att rulla en sten upp för en backe. Haken var bara att varje gång han kom upp, så rullade den ner igen, och så fick han börja om. Därifrån kommer termen "Sisyfosarbete" - alltså evighetsarbete.

Ett sådant arbete är det att hålla efter ett barn. Inte själva ta-hand-om-arbetet, utan städa undan alla j*kla saker som ungen dräller överallt. På två röda så är h e l a vardagsrumsgolvet fullt med prylar. Duplo, klossar, dvd-fodral, telefoner, elefanter, ankor, böcker - you name it... Att plocka ihop det tar tredubbelt så mycket tid, eftersom den lilla drällaren gärna "hjälper till". Jag fyllde hela Duplolådan, och såg sen att det låg en bit kvar under tevemöbeln. Jag kröp dit, och samtidigt som jag tar tag i biten, hör jag dånet av lådan som töms i ett svep. Duplo överallt. Igen. Glad bebis. Trött mamma. Tur att klockan var 19.15 och att det var dags för lugna kvällsfilmen innan välling och sovdags. Bara att sätta drällaren i sacko-säcken och städa upp allt själv.
Vad gör man inte för sin unge? :)

Kommentarer
Postat av: Anna

tänkte just säga det, varför satte du inte barnet nån annanstans när du städade undan... hehe =)

2010-05-04 @ 23:32:06
URL: http://annaflickan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0