Den lilla ingenjören

Harry har alltid varit väldigt klurig. Lyckats lista ut hur saker fungerar genom att undersöka och fundera, undersöka igen och sen pröva sina tankar. Ett av hans tidigaste hyss var att lära sig hur man fick igång DVD-spelaren. Inte så svårt tänker ni. ON-knappen liksom... Icke. Hos oss tänker vi på miljön och har ett grenuttag med alla sladdar i. Tittar vi inte på tv så ska den heller inte stå i standby och dra en massa ström. Grenuttaget har en lampa som indikerar att strömmen är på eller av, och detta klurade den 10 månader gamla ingenjören ut. Han hasade fram till tv-möbeln och tryckte på ON-knappen på DVD-spelaren. Hände det inget, böjde han sig ner för att titta om lampan på uttaget lyste. Gjorde den inte det, så hasade han runt hörnet på möbeln, tryckte igång uttaget, och hasade sedan tillbaka för att återigen trycka på ON-knappen. Sedan tryckte han på EJECT för att få ut skivan (som han plockade upp med ett finger i skivans hål = helt rätt!). Lite imponerad måste man ju bli av den tidiga slutledningsförmågan!

Häromdagen hörde jag att han stod alldeles tyst ute i köket. Jag lät honom vara en stund, men gick sedan dit för att se vilket hyss han lyckats med.

På något sätt hade han bitit loss den svarta knoppen (och bara den) längst ner på bananen, och stod sedan och pillade ut banan genom det lilla hålet.

Perfekt hål för en liten ingenjörstumme, tycker Harry.

De flesta gubbarna på pappas sida av släkten är teknikintresserade, och jag grämer mig att min farfar aldrig får träffa Harry (även om jag vet att han sitter däruppe och smygtittar), för jag tror att de skulle ha haft riktigt roligt ihop. En klurig gubbe till en annan. ♥

Kommentarer
Postat av: Iris

Hahaha...han är ju för go!! Pillenissen!

2010-09-26 @ 20:25:12
URL: http://precissomdetar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0