Prince of Persia

Prince of Persia (2010) : Gemma Arterton, Jake Gyllenhaal
"Från producenten av ”Pirates of the Caribbean” kommer här ett actionäventyr som utspelar sig i det mytomspunna Persien. Prinsen Dastan (Jake Gyllenhaal) lever ett inte allt för seriöst liv, och motvilligt måste han samarbeta med en mystisk prinsessa (Gemma Arterton). Tillsammans är de tvungna att kämpa mot mörka krafter för att beskydda en uråldrig dolk som kan släppa lös ”The Sands of Time”. Dolken är en gåva från gudarna som gör att innehavaren kan gå tillbaka i tiden och ändra framtiden - och bli härskare över världen."

(http://www.sf.se/filmer/film/10003016/Prince-of-Persia)

Eftersom jag inte spelat tv-spelet som filmen är baserad på, känns det svårt att säga om den lever upp till sin föregångare. Det märks dock på storyn att filmen är gjord för en skara fans som vill se den för att de spelat spelet. Storyn i sig är inte särskilt upphetsande, för det känns som att jag har sett den förut i olika versioner.

Plusset i filmen är såklart Jake Gyllenhaal. Inte för att han är "easy on the eyes", utan för att han gör en bra insats trots att han är helt utanför sin genre. Gyllenhaal ska spela vemodig och svår(Brokeback Mountain, Brothers) tycker jag, men han lyckas faktiskt också övertyga som prins av sand.

Filmen får  av 5 möjliga. Underhållande för stunden, men inte det bästa jag sett. :) Finns på dvd nu!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0