"Behov av en fast hand"...

... står det ofta i annonser kring hundar eller hästar. I ärlighetens namn har barnuppfostran och djuruppfostran väldigt mycket gemensamt, så varför inte också ha en fast hand med sitt barn?

Dagens samhälle har ju varit ett curlingsamhälle, där föräldrarna sopar vägen ren för sina barn att gå på. Felfritt. Inga problem. Föräldrar idag kallas också för "helikopterföräldrar" eftersom de styr allting från ovan likt en enorm hand som ser till att varje steg av barnens liv ska gå så enkelt som möjligt. Inga hinder. Inte ens en liten bula i vägen. Skitläskigt!

Vad är det då som är så himla farligt med motgångar? Att inte få sin vilja igenom hela tiden? Att ha lite tråkigt mellan varven? Är jag en dålig förälder om jag inte lyder mitt barns minsta vink? Om jag inte ser till att det går igenom sin dag utan konflikter eller problem? Nej! Jag tycker snarare tvärtom! Grattis! Du ger ditt barn verktyg för att tänka själv!

Att ha en fast hand med sitt barn innebär för mig att det är jag som styr, men inte ovanifrån med syfte att underlätta. Snarare att vara den som är byggnadsställningen varifrån barnet själv konstruerar sitt liv. Det är fortfarande byggnadsställningen som är grunden och anger tydligt var man kan bygga, men byggandet sker av barnet själv. Hänger ni med hur jag tänker? :) Att styra från bakgrunden, och vara något att studsa tillbaka på, snarare än att vara den som visar vägen.

Den fasta handen sätter gränser som säger "hit, men inte längre". Att visa tydligt för sitt barn vad som är ok eller inte. "Curlingbeteenden" som att gråta hysteriskt för att man inte får som man vill, köra över andra för att få sin vilja igenom, eller att bara skrika "mjöööölk" tvärs över bordet får mig att rysa. Jag uppfostrar Harry att vänta på sin tur, att han faktiskt INTE får som han vill om han han inte kan vara lugn och sansad, eller det enklaste: säga "tack" när man ber om något. Gränser, om än stora eller små, ger barnen trygghet i sin uppväxt. Jag tror att många är rädda för att säga nej just för att barnen blir hysteriska eller för att "han älskar mig inte då". Det är precis tvärt om. Kom ihåg det. Ett tryggt barn som vet var gränsen går behöver inte ständigt testa sin omgivning, och kan lägga en massa energi på att hinna leka och ha kul istället.

Tänk inte själv, för guds skull!!! Det kan ge självförtroende och vara nyttigt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0