Vecka 37

Du är i vecka 37.
Du har gått 36 fulla veckor och 1 full dag (v36+1).
Du är i 8:e kalendermånaden.
Du är i 10:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Sön 22 jan 2012
Du har 26 dagar kvar till beräknad förlossning. Herregud!



Kroppen: Livmodern sjunker nu något och ger mer plats åt magen och lungorna. I gengäld kan trycket på urinblåsan bli starkare och man måste kanske kissa oftare. Barnmorskan mäter tillväxten och lyssnar på barnets hjärtljud. Normalkurvan för symfys-fundusmåttet ligger vid denna tidpunkt mellan 31-37.
Hos förstföderskor brukar huvudet snart fixera sig i bäckeningången. Ligger barnet med stjärten neråt kommer man att vilja göra ett försök att vända barnet. Hos omföderskor är det vanligt att huvudet förblir mer rörligt innan det slutligen fixeras.
Gå gärna igenom förlossningsbrevet du har skrivit med din barnmorska och gör en avstämning.

Barnet: Barnet fortsätter att lägga på sig hull, vikten kan variera mer nu, i början av den sista graviditetsmånaden är det vanligt att barnet väger omkring 2750 gram och huvudet är cirka nio centimeter i diameter. De resterande veckorna fram till födseln ökar vikten vanligtvis till 3000-3500 gram och barnets längd brukar hamna på mellan 47-50 centimeter. Av någon anledning brukar pojkar väga mer än flickor och det andra barnet likaså.


Ja... Trycket på ryggen blir bättre och bättre, även om jag har tokont på nätterna.Bebben trycker mer och mer neråt, och jag får sammandragningar av att gå även de kortaste promenader. Hos barnmorskan sist så skrev vi en sammanfattning, och jag har börjat skriva på en egen förlossningsplan att ha med. Det är ju mycket lättare att veta hur man vill ha det nu när jag vet vad som kommer hända (ungefär i alla fall...). Jag vill fortfarande inte ha epidural, och kejsarsnitt är en absolut sista utväg. Vet att de flesta hemskt gärna vill ha just epiduralen, och att de ser kejsarsnitt som något bra för att slippa "gå sönder" - men jag är tvärt om... :) Jag var på Apoteket och shoppade loss till förlossningsväskan idag också. Det är smidigt att ha små flaskor med schampoo osv om vi behöver stanna kvar. Amningskupor, bröstvärmare, bröstvårtskräm, koksaltlösning till en liten täppt näsa och ny Inotyol (den bästa rumpkrämen!) hamnade också i korgen.

Imorgon ska vi hyra bilbarnstolen på sjukhuset, och sen ska jag hem och skruva ihop spjälsängen. Sen återstår det att plocka upp alla bebiskläder (finns ju ingen plats eftersom Henki fortfarande renoverar bebisrummet) och packa ner mina saker i förlossningsväskan. Nu börjar det närma sig...!

Kommentarer
Postat av: Linda

Spännande :) vad fort det går:)

2011-12-27 @ 17:49:40
Postat av: Therése

"Gå sönder" gör ju de flesta. O det är absolut inget farligt i det men när man går sönder fööör mycket är det stor risk att man får men för livet och DET tror jag är anledningen till att man väljer så. Sen är det inget man får välja själv utan det är en väldig procedur för att få det. Man måste ha ordentliga skäl till att inte gå igenom en vaginal förlossning pga risken med ks.



Hoppas tiden går fort för er fram till bf...lillen kanske prickar in Theos födelsedag 26! :)

2011-12-27 @ 19:41:49
URL: http://precissomdetar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0