Vällingtankar

Ibland så kommer det upp små idéer i mitt huvud "bara sådär", och då tänker jag att det måste finnas en mening med det. Grubbleri uppkommer av ett behov. Typ. Just nu grubblar jag kring Harrys kvällsvälling. Jag tycker nämligen inte att den fyller sin funktion längre. Vi äter middag runt 17:30, och sen får han vällingen vid 18:50. Visst äter han som oftast upp vällingen med god aptit, men han äter också maten som han ska. Behöver han verkligen ha ett mål till innan han ska somna då? Han skulle inte sakna den om jag inte gav den till honom, och i nuläget tycker jag bara att den ger en extra energikick innan han ska somna (alltså förlänger tiden i sängen innan han somnar) istället för att lugna. Han äter väldigt bra över huvud taget, så rent näringsmässigt är vällingen inte nödvändig - mest mysig. Han sover dessutom hela natten utan att vakna, och jag tror inte vällingen spelar större roll i det. (Läste på ett forum att någons 3-åring fortfarande vaknade och fick välling varje morgon kl 05. Herregud vad vi är bortskämda! Harry slutade med morgonvällingen för länge sen.)

Jag tänker också att det nog är klokt att sluta med vällingen innan han faktiskt börjar fråga efter den... Det kanske är dags med en ny läggningsrutin helt enkelt. Skippa vällingen, och börja läsa en saga tillsammans istället. Nu får han vällingen och sitter i mitt knä, sen sitter han på pottan en stund, borstar tänderna, säger godnatt till Ombra och går sedan in på sitt rum där jag lyfter ner honom i sängen. Smidigt, och det skulle antagligen fungera lika bra utan vällingen. Väljer jag att det är dags att sluta så äter vi givetvis middagen senare, så att han inte får lägga sig utan kvällsmat.

Vad har ni för tankar/erfarenhet av det här? Ni behöver INTE hålla med mig :)



Bildkälla

Kommentarer
Postat av: Soff

Prova! :) Kan ju alltid byta ut mot lite vatten i en flaska. Har inte så stor erfarenhet då Klara vägrade välling men hon drack vatten i flaska innan läggdax, bara ngn klunk iofs. Kan som du tänkte vara bra innan han börjar fråga. Pyss

2011-02-02 @ 20:36:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0