2½-årskontroll på favoriten...

...BVC (haa haa) hade vi i fredags. Harry var hemma från förskolan och var förkyld, men jag kände att han ändå var tillräckligt pigg för att inte behöva boka om tiden - och jo då. Det var som att jag hade stoppat i honom knark innan vi gick in, för väl därinne sprang han runt och drog i allt, hoppade från pallen, kröp in och fastnade under stolen, och kastade en boll omkring sig... "Kan han sitta still en längre stund?" frågade sköterskan lite fasat, och jag fick intyga att det här tempot INTE hör till hans normala sätt. Såklart. Tack för den Harry! ;)

Ok... Det KAN vara härjigt hemma också, men bara ihop med bästisen A (här hemma hos henne) ;)

Harry är nu 92 cm lång och väger 16,1 kg. Han kunde härma sköterskan perfekt med att ställa sig intill väggen och bli mätt, och tyckte det var jättespännande med siffrorna på väggen. Han är ju pigg, glad och nyfiken på allt just nu! Vi fick hjälp med hans eksem, och fick även hostmedicin utskriven inför kommande förkylningsastmaattacker (allt är ju i glasflaska, och glasflaska + stengolv är ingen bra kombination...).

2½-årskontrollen är ju också en språkscreening, där man får ange hur många ord de kan och så vidare. Harry pratar ju väldigt mycket nu, men har problem med språkljuden. Just nu heter allt som man ber honom att upprepa eller namnge "kiko"(vilket för mig kommer hälften från att han inte orkar anstränga sig och tycker att vi tjatar, och hälften från att han faktiskt inte får fram rätt ljud och därför kör på ett som han vet), eller som en annan dag när jag bad honom att säga keso och han svarar "ba". Vi fick därför remiss till både hörselvården och logoped, vilket är standard när de halkar efter lite. Harry hade ju mycket problem med öronen under sitt första levnadsår, och exempelvis trånga hörselgångar kan vara en stor bidragande orsak till sånt språk som Harry har. Barn är också experter på att "dölja" sådana här problem, så även om jag inte upplever att han hör dåligt generellt, så kan han faktiskt göra det men anpassa sig såpass efter omgivningen att det inte märks. Lurigt det där faktiskt.

Men, han kunde säga nästan alla de ord hon frågade efter (bil, bebis, hund osv) och jag vet att han har de andra i sin ordförståelse men kan inte säga dem, till exempel fat och mugg. Han kunde också följa hennes instruktioner i flera steg och gör sig förstådd på förskolan. Han har ett stort ordförråd och väldigt bra ordförståelse, och kan dessutom använda lite teckenspråk istället för att säga orden - hejja förskolan! Mjölk gör man såhär smart - och det kan Harry!

Sköterskan tyckte inte att vi behövde vara oroliga för hans språkutveckling rent generellt, för när vi var där i våras så kunde han knappt 7 ord - och nu använder han långt över 50 och sätter ihop dem till 4-ordsmeningar. Det är väldigt mycket på kort tid! :) Jag känner dock att när han vid årsskiftet går ner till 15 timmar på förskolan, så ska jag istället ansöka om utökad tid till ca 20-25 timmar i veckan. Han behöver den stimulansen i språket, och den kan jag inte ge honom hemma på egen hand (mest för att allt jag föreslår just nu är "nee mamma").

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0