Vecka 24

Vikten har ökat markant på senare tid och barnet väger nu runt 600 gram och är cirka 30 centimeter långt. Barnet ska de resterande veckorna femdubbla sin vikt. Nu utvecklas svettkörtlar, men huden är fortfarande så pass tunn med bara lite fett så det ljumna vattnet är perfekt. Naglar på både fingrar och tår börjar växa ut.


Hur mår jag då?
Känslan av att kunna äta utan att någonsin få nog har gått över till att minsta munsbit gör mig proppmätt. Jag känner av direkt om jag slarvar med järntabletterna, för då blir jag jättetrött. Illamåendet är helt borta! :) Jag är väldigt pigg och har återfått lite bättre humör och tålamod, däremot har jag mycket ont av foglossning och den här veckan är jag hemma från jobbet två dagar för att bara ligga still. Inte roligt, men nödvändigt... Jag har mycket sammandragningar/förvärkar när hela nedre delen av magen blir totalt stenhård.

Jag känner väldigt mycket sparkar och rörelser, och nu börjar jag också kunna känna av huvudet, ryggen och igår även en fot! En kväll fick jag ta fram speldosan och lägga vid magen för att bebben skulle lugna ner sig! Jag gjorde samma sak med Harry, och efter några gånger så lärde han sig därinne att speldosan betydde "mamma vill sova - ligg still!" :) Om jag suttit ner en längre stund så känner jag också av ett tydligt tryck neråt när jag ställer mig upp, vilket känns alldeles för tidigt. Kommer ihåg att jag kände så sista veckorna med Harry, men inte såhär tidigt.

Trots smärtor och annat så är ändå de här veckorna helt ok. Jag mår bra i min graviditet! :)



Kommentarer
Postat av: Iris

Du är jättefin Johanna! :) Det där trycket neråt kände jag också tidigt...så man var lite smått orolig ibland. Men det är väl så med andra, banan är redan plogad såattsäga! ;)

Kram

2011-09-29 @ 20:20:59
URL: http://precissomdetar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0