Skillnader del 2


Jag vet inte riktigt vad det är som är annorlunda den här gången, men jag känner så otroligt olikt för saker nu mot vad jag gjorde med Harry. Exempelvis:

ø Amningen: Jag ammade Harry tills han var 7½ månad. Han hade då fått alla sina 4 framtänder och bet mig med ett brett leende varje gång - men likaväl så skulle jag amma så länge det gick! Det var viktigt för mig att amma. Nu är Nils snart 3 månader, och jag längtar redan efter att få sluta. Jag! Amningsförespråkaren nummer ett! Så skönt att få tillbaka min kropp och ha den för mig själv. Så skönt att kunna ta en långpromenad utan att behöva titta på klockan och undra om Henki bär runt på en skrikande bebis där hemma. Så skönt att slippa undra "vad har jag nu ätit!?" när Nils har ont i magen, och så skönt att inte vara den enda som kan mata honom. Jag vet inte var de här känslorna kommer ifrån, och de låter otroligt egoistiska när jag radar upp dem, men de finns där och jag får väl se hur jag väljer att agera på dem. Än så länge finns ju inget alternativ eftersom han totalvägrar att ta flaskan, men jag ger inte upp i första taget. Även om han inte ska få ersättning, så är det ju smidigt att kunna pumpa ur och mata med min mjölk.

ø Jobba: I 15 månader var jag hemma med Harry och njöt av varje sekund. Jag fick ju ta en paus från pluggandet, och hade bara examensarbetet kvar, men hade inte bråttom att bli färdig. Henrik var pappaledig 3 dagar i veckan i 8 veckor när jag sen skrev examensarbetet, alltså bara 24 dagar totalt. Därför kände båda han och jag att nu när jag verkligen längtar efter att få komma ut och jobba igen, så ska han vara hemma från och med augusti med Nils (tills han börjar förskolan i februari 2013). Jag vill ju också att Henki ska få fördelen att få vara hemma och se alla "första" som Nils har framför sig! ♥

ø Samsovning: Jag kunde aldrig sova riktigt bra med Harry intill mig. Han sov precis som Nils tidigt i egen säng, och flyttade sen in i sitt eget rum när han var runt 8 månader. Han sov så lätt och vaknade så fort någon av oss rörde oss i sängen, så det lev naturligt att dela på oss. Nils däremot, sover väldigt bra tätt intill mig, och jag sover lika med honom som utan. Det är också väldigt mysigt att ha ett eget element under täcket! :) Han äter oftare på natten eftersom han sover precis intill maten men jag somnar medan jag ammar så det går bra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0