Ny kategori: Genus

Jag insåg att jag väldigt sällan (aldrig?) skriver om genus här på bloggen - och det borde jag göra oftare för det är ett ämne som är viktigt för mig.

Många tänker på genus som att "utplåna könen". Pojkar får inte vara pojkar och flickor får inte vara flickor. Så är det i n t e. Att ha ett genustänk är för mig inte att hindra, utan att ge möjligheter. Jag vill att mina barn ska ha alla möjligheter som barn har, inte bara de som gäller pojkar.

Jag har själv två pojkar med stora händer, stora fötter och som använder hela kroppen för att förmedla sig - de är brôtiga som vi säger här i Värmland. :)

Jag väljer att fokusera på några områden angående genus när det gäller mina barn och min familj. Med barnen är det deras kläder, leksaker och "hyfs". För oss vuxna gäller det sysslor i hemmet.

Nu har jag skapat en ny kategori som heter "Genus" där jag kommer skriva om det här, så håll utkik! :)

Kommentarer
Postat av: Sofia

Intressant!

2012-08-22 @ 21:08:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0