Vecka 39


Du är i vecka 39.
Du har gått 38 fulla veckor och 1 full dag (v38+1).
Du är i 9:e kalendermånaden.
Du är i 10:e graviditetsmånaden (lunarmånaden)
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Sön 22 jan 2012
Du har 12 dagar kvar till beräknad förlossning.


Barnet

Barnet är ungefär 50 centimeter långt. Det har vuxit färdigt nu men kan fortsätta öka i vikt. Allt handlar nu om att förbereda sig på livet utanför din trygga mage. Barnet producerar fett för att klara sig i kylan utanför magen. Levern och hjärtat lagrar näring för att ta till vid syrebrist under förlossningen. Näringen hjälper även det nyfödda barnet att klara sig utan föda det första levnadsdygnet.

Mamma

Symfus-fundus är nu 33-38 centimeter. Kanske du känner dig som en jätte. I början av graviditeten är livmoderhalsen riktad bakåt för att hindra att öppningen vidgas. Nu ändras riktningen och livmoderhalsen kortas ner några centimeter. Du kan känna dig tung och trött samt ha kraftiga förvärkar. Men härda ut, snart är förlossningen här.

Vila!

Vila så mycket du kan, du behöver alla krafter. Har du svårt att sova på natten, ta igen det på dagen. Det gör inget om du vänder på dygnet, det kommer du i alla fall att göra när barnet är ute. Bättre att ständigt vara så utsövd som det går, eftersom du inte har någon aning om när förlossningen sätter igång. Kanske får du inte sova på 24 timmar om du har en lång latensfas med värkar som håller dig vaken. Så sov så ofta du bara kan innan! Har du svårt att sova - vila istället.



I söndags fick jag min första ordentliga värk (helt sjukt att man kan glömma hur de känns, och hur ont de gör!), men den var väldigt ensam. Igår fick jag två stycken med 40 minuters mellanrum, och började jubla lite inombords. Sen hände ingenting mer. Sedan dess har jag knappt haft en förvärk eller sammandragning. Så, för att besvara min egen fråga om det är värst att inte känna något alls innan förlossningen sätter igång, eller om det är värst att ha mycket förvärkar - så är svaret definitivt att det är värre att känna förvärkar som inte leder till något.


Foglossningen är helt sanslöst "bra" nu. Med bra menar jag att jag kan ställa mig upp utan att behöva ta det i mindre steg, kunna gå i hyfsad pansjisstakt, och att inte behöva byta ställning när jag sitter eller ligger var 5:e minut. Jag kan fortfarande inte ligga på rygg, gå längre sträckor eller städa hemma. Jag dammsög häromdagen, men klarade det med massor av pauser och fick sen vila några timmar innan jag ens rörde mig igen.


Bebben är rätt lugn. Det är ju trångt därinne! Mest sparkar och härjar han när jag kör bil av någon anledning. :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0