Perioral Dermatit

"Perioral dermatit är en hudsjukdom som är släkt med vuxenakne, rosacea, men den är inte lika vanlig. Sjukdomen drabbar framför allt kvinnor i 20–30-årsåldern.

Utslagen kommer oftast utan påtaglig anledning. Sjukdomen beror troligen på en rubbning i talgkörtlarna. En vanlig utlösande orsak är längre tids användning av starka kortisonkrämer i ansiktet.

Ibland kan sjukdomen uppstå efter att man använt mycket smink eller starka hudvårdsprodukter. Även peeling och överdriven rengöring av ansiktet kan orsaka perioral dermatit. Starkt solljus, varma drycker och alkohol kan försämra utslagen.

Det kan ta flera månader och ibland flera år innan sjukdomen läker ut." Källa

 

För mig kom de här utslagen eftersom jag först fick prickar runt näsan (som antagligen inte var PD) - och tog Harrys eksemkräm om smörjde med. Krämen innehåller kortison, och till en början blev det bättre. Sen kom det prickar bredvid munnen, och sen även runt ögonen. Jag smörjde alla eksemen med kortisonkrämen, och sen var hela huden förstörd... Min hudläkare förklarade att kortisonet stör ut den naturliga talgproduktionen, så det är därför huden reagerar med utslagen.


När jag för en månad sen sökte hjälp hos hudläkaren såg jag ut såhär:

Huden runt ögonen är svullen och alldeles stel av alla utslagen som nästan blir som en skorpa.

Nu, efter att ha smörjt utslagen med krämen jag fick utskriven (Skinoren) 2 ggr per dag ser jag ut såhär:
Det är väldigt få utslag kvar, och bara lite rödhet i huden kvarstår på sidan under ögonen. Fantastiskt! Eftersom jag inte får använda någon vanlig ansiktskräm, fick jag även Propyless utskriven så att jag kan mjukgöra utan att skada huden.

Eftersom huden är så otroligt känslig så har jag bara sminkat mig när jag verkligen "behövt", men att jag använder bara mascara verkar inte förvärra. Jag tvättar av den med en ansiktstvätt från Rapsodine som är tillverkad av rapsolja och som inte torkar ut huden. Den är verkligen jättebra (hade en från L'Oreal innan som bara smetade ut mascaran, men den här tar verkligen bort det! :))

Att rengöringen kostade 55 kr för 200 ml skadar inte heller! :thumbup:

Egentligen ska en äta en kur med tabletter för att få bukt med problemet, men eftersom jag ammar så får jag ju inte det. Med tanke på hur bra krämen verkat på så kort tid så kommer jag nog inte behöva ta kuren, men vi får väl se när den tiden kommer!

Kommentarer
Postat av: Lina

Hej!

Jag har letat runt på nätet och försökt hitta information om utslagen som jag fått runt ögonen och kom in på din sida. Och jag är så lättad att äntligen hitta någon som har samma som jag! Jag har haft mina utslag runt ögonen i ca 3-4 veckors tid nu och dem blir inge bättre. Först trodde jag det bara var vanliga torrfläckar som skulle gå över av sig självt men de försvinner inte. Det är konstigt för de uppstod i samband med att jag slutade äta min p-piller. Men det kanske kan påverka balansen i huden på något sätt. Jag undrar om du sökte dig till din familjeläkare för att få salvorna utskrivna eller om du gick till en hudterapeut?
Med vänlig hälsning// Lina!

2013-08-01 @ 13:55:33
Postat av: Johanna

Hej!
Jag sökte direkt till hudläkaren, då jag hört att läkarna på vårdcentralen oftast missbedömer just pd och skriver ut medicin med kortison i! Hudläkarenär dyrare, men då fick jag rätt kräm och rätt mmedicin direkt. Nu är jag näst intill återställd i huden, bara lite rodnad på överläppen,så det går över - även om det känns hopplöst att se ut sådär i ansiktet.... Lycka till!

2013-08-01 @ 16:39:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0