LCHF für alle

LCHF måste vara den lättaste dieten att tappa vikt med på ett hållbart sätt. På 3 månader har jag nämligen gått ner 7 kg. Det är 2,3 kg i månaden, vilket är en alldeles lagom takt för kroppen att hänga med i. Jag har nu bara 9 kg kvar till min målvikt, och kan därför verkligen säga "Beach 2011 - here I come!" Därför fick jag unna mig lite extra på IKEA igår - bra gjort av mig tycker jag! :)

LCHF står ju för Low Carb High Fat, och man tar helt enkelt bort så mycket kolhydrater som det bara går ur kosten och äter istället fett. En viss mängd kolhydrater måste man ju såklart ha för att hjärnan och musklerna ska orka, men det behövs en väldigt liten mängd varje dag för det. Istället för att äta pasta, ris eller potatis som tillbehör till köttet så äter man grönsaker istället. Jag tänker halva talriken kött, och andra halvan grönsaker.

Jag har slutat med:
◊ Pasta
◊ Potatis
◊ Ris
◊ Godis
◊ Läsk

Jag äter dock fortfarande:
◊ Smörgås (ex. Rallarhalvor)
◊ Chips (i måttliga mängder, klarar mig inte utan det)
◊ Röda grönsaker (är man strikt LCHF så innehåller tex röd paprika och tomat för mycket socker)

Jag äter mest:
◊ Kött (alla sorter)
◊ Grönsaker (färska, frysta)
◊ Ägg (2 ägg till frulle håller mig mätt länge)
◊ Grädde (grädde kan man ha till all matlagning)
◊ Yoghurt (Valio är den med högst fetthalt och minst socker)

En middag kan exempelvis se ut såhär:

Ugnsstekt lax, broccoli+blomkål+sommargrönsaks-gratäng och aioli. Aiolin är lite improviserad för den passar ju verkligen inte till fisk, men jag hade ingen annan sås hemma och det måste vara sås till... Gratängen är otroligt enkel och passar till allt:

Ingredienser:
500-700 gram grönsaker av olika sorter (jag har använt frysta)
2,5 dl grädde (helst vispgrädde pga den höga fetthalten)
2-3 dl riven ost

Tillagning:
Koka grönsakerna så att de är genomtinade och lite mjuka. Häll dem i en ugnsäker form, häll över grädden och osten. Värm i ugnen tills osten är smält, eller ca 10 minuter. Färdigt!

Det allra bästa med LCHF är att man får äta sig mätt (och inget onödigt kalori/poängräknande), och detta får man till exempel äta som dessert:
◊ Vispad grädde med ex blåbär eller hallon
◊ Brieost eller annan ost med hög fetthalt
◊ Chokladmousse (minst 70% choklad som man smälter och blandar med grädde...)


Så jag säger - LCHF är för alla, för det här en diet man kan fortsätta med resten av livet utan att banta! Ingen mer uppblåst mage, blodsockerblues (sedan jag började med LCHF så har mitt sötsug verkligen försvunnit, så att sluta med godis har inte varit svårt), eller paltkoma efter maten. Jag känner mig lätt även om jag är proppmätt, och magen mår jättebra!

Kommentarer
Postat av: Hanna B

Hej.



Kul att det gått bra med vikten =) Blir så inspirerad, funderar på att börja med det där jag med!! Men alltså ingen pasta, potatis, ris eller något.... Blir man verkligen mätt?! ska bannemig prova, behöver gå ner typ 10 kg så det kanske kan vara värt att prova!!! tack för tipset! Kram

2010-08-31 @ 12:42:43
Postat av: Johanna

Kul att du vill prova, jag kommer nog aldrig gå tillbaka till pasta, ris och potatis för jag mår så otroligt mycket bättre utan.

För att variera min frukost blandar jag mellan:

- ägg och bacon

- yoghurt med frön

- rallarhalvor och ägg

Mätt blir man då länge eftersom maten innehåller så mycket fett (tex så innehåller aiolin på bilden över 40g fett men bara 1g kolhydrater). Ägg är också en mycket bra mättare. Läs in dig lite innan du börjar så är det lättare att hålla sig inom ramarna, exempelvis http://www.lchfrecept.com/. Lycka till!

2010-08-31 @ 14:47:14
URL: http://johanonnona.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0