Jag vill förklara!

Fick lite kommentarer på FB som jag kände att jag vill bemöta, och jag ska försöka att inte låta som att jag försvarar mig, för det är inte det jag vill:



Först om bantningen: Jag ser det inte som bantning. Jag slarvar otroligt med vad jag äter ibland, och mestadels på lunch. Det ska gå snabbt och vara gott, annars kan det tillochmed vara så att jag hoppar över lunchen. Får jag som jag vill, så äter jag makaroner med riven ost och ketchup på. Supernyttigt... Därför känner jag att om jag istället tar en shake så får jag inte bara i mig bättre saker, utan också mindre (eftersom talriken brukar vara full). Jag äter alltså vanlig mat annars på dygnet, men tänker på vad jag äter. Igår på kalaset för Henkis bror, så åt jag bara en kaka och en pyttebit tårta. Det kunde jag göra eftersom jag åt en shake till lunch, och därför var mätt. Hade jag skippat lunchen som jag först tänkt (vi åt en sen frukost) så hade jag antagligen ätit mig mätt på fika. Jag har ingen självdisciplin att tala om.

Varför jag vill gå ner i vikt handlar om att jag inte trivs i min kropp som den är nu. Den är tung och osmidig, och gör att jag inte mår bra, både psykiskt och fysiskt. Jag tänker inte gå ner mer än jag behöver för att få normalt BMI, vilket är ca 70 kg för mig. Då kommer jag inte att vara smal, utan se "normal" ut, och slippa onda knän, ond rygg och huvuvdvärk.

Om Quick Diet: Visst finns det bättre saker att stoppa i sig! Helt klart! Däremot så är jag inte villig att ta mig den tiden det behövs för att få ihop en bra lunch, för det blir just nu för stressigt ihop med Harry och allt annat. Jag satsar hellre på att laga ett ordentligt bra mål om dagen, och ersätta det målet jag slarvar med. Quick Diet innehåller som många andra träningsdrinkar mycket protein (ca 50%), och innehåller dessutom massor av vitaminer och mineraler. Det är inte innehållet i sig som orsakar viktminskningen, utan att det innehåller mycket mindre kalorier än vanlig mat. En vanlig måltid ligger i runda slängar mellan 300-400 kalorier, och en portion shake innehåller 133.

Hade jag INTE ätit shaken till lunch igår, så hade vi åkt till kalaset där jag hade ätit mig mätt på fika, sedan kommit hem med taskigt blodsocker, inte orkat springa (eller fått ont igen), och sedan slängt ihop vadsomhelst till middag för att jag var jättehungrig. Eftersom jag åt shaken, så tog jag lite fika, orkade springa jättebra, och kom hem med lagom energi för att orka laga ett bra mål mat efter träningen. Det är DET som gör skillnaden.

Om måendet: Jag är allergisk redan i början av mars, och det håller på tills allt grönt dör i september i princip. Jag tar tabletter som hjälper tillräckligt, och de gör att jag kan gå ut och jogga. Superskönt!

Förstår ni lite mer hur jag tänker? Hoppas att jag inte låter arg, för jag vill bara förklara varför jag gör som jag gör! :) Sen så faller det sig så att jag oftare bloggar om den äckliga shaken, och mindre om de goda middagarna jag lagar. :)

Kommentarer
Postat av: ulli

Du är för go :) Jag hoppas verkligen inte att det var min kommentar som fick dig att skriva ett så långt utlägg? Den bara kom ur mig, förmodligen för att jag tyckte mig ana ett uns av "sorgsenhet" i din lunch-dryck ;) Jag förstår precis hur du tänker o har varit inne på samma spår själv (att byta ut EN måltid/dygn), påsarna ligger till och med o väntar på mig, men som du vet älskar jag mat framför allt annat så det har inte blivit av ännu!

Pepp på dig Johanna, hoppas vi ses snart!

2010-05-14 @ 14:03:42
Postat av: Johanna

Du är go du med :) Det är bra att bli lite ifrågasatt ibland, för då måste man stanna upp och fundera på vad man egentligen håller på med! Man ska börja med påsarna när man känner sig redo, annars är det ingen idé (har jag lärt mig) så ät på fina du! Det hinns med! Nästa vecka är det lite tajt med tid (inlämning av arbetet, Vårruset, jobbhelg) men vi ska försöka klämma in er! :)

2010-05-14 @ 14:22:10
URL: http://johanonnona.blogg.se/
Postat av: Anna

du kan inte äta rester från gårdagens middag till lunch? :)



själv tror jag inte på såna där drinkar, jag tror på LCHF, tror jag ;) men har inte börjat med det än :)

2010-05-15 @ 01:48:10
URL: http://annaflickan.blogg.se/
Postat av: Iris

Du gör ju precis som du känner och vill.. Du vet ju bäst själv vad du mår bra av! :)

Skulle man byta ut alla dagens mål mat mot shake så skulle man nog undra..men en om dan är väl jättebra istället för att äta onyttigheter.. Jag vet precis för jag gör samma sak om jag inte får i mig lunch. Lite chips här o lite godis där.. :)



På onsdag kommer Karin och ALfred hit på morgonen. om du o Harry också vill komma så e ni välkomna! :)



Kram

2010-05-15 @ 10:58:29
URL: http://precissomdetar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0