LCHF - Ugnspannkaka

Jag måste tipsa om det här receptet, för det är riktigt gott och löjligt enkelt! Nästan så att jag säger att detta är godare än riktig ugnspannkaka till och med... :)

LCHF- ugnspannkaka

Ingredienser (4 portioner/st.)

3 paket bacon
8 st ägg
1,5 dl vispgrädde
50 gram smör
250 gram keso
150 gram fet mild ost (t ex gräddost, hushållsost)

Gör så här

  1. Sätt ugnen på 225 grader.
  2. Finstrimla bacon och fördela det i en långpanna med smöret i mindre klickar.
  3. Stek tills baconet blivit krispigt och fettet bubblar ordentligt.
  4. Vispa under tiden upp äggen med grädden och rör ner keson. Övervispa inte - det räcker att det blandar sig hyggligt.
  5. Strö riktigt små osttärningar på baconet och slå sen äggsmeten över.
  6. Grädda tills pannkakan är vackert bubblig och fått gyllenbrun yta ca 18-20 min.
  7. Servera med lättsockrade lingon eller varför inte med lättsockrad hjortronsylt, det är min favorit. Pannkakan är också god kall som mellanmål till en kaffekopp.

Recept och bild kommer härifrån.

Kommentarer
Postat av: Kusin Åsa

Nu har jag gjort din pannkaka, men vet du, jag tyckte den smakade omelett?!

2010-09-07 @ 19:34:43
Postat av: Johanna

Jo det är klart att den påminner om det eftersom det är så mycket ägg i ;)

2010-09-07 @ 19:57:51
URL: http://johanonnona.blogg.se/
Postat av: ulli

Nu har vi testat "pannkakan"! Den gick hem hos hela familjen :) Jag ändrade dock lite i receptet och tog 6 ägg ist för 8, samt att jag "bara" tog två paket bacon, tyckte det blev tillräckligt ändå! Jättegott, tyckte den påminde väldigt mycket om vanlig ugnspannkaka så den gör vi nog snart igen!

2010-10-09 @ 18:54:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0