Vecka 32

Du är i vecka 32.
Du har gått
31 fulla veckor och 0 fulla dagar (v31+0).
Du är i
8:e graviditetsmånaden.
Du är i trimester
tre.
Du har
62 dagar kvar till beräknad förlossning.


Barnet: Vid den här tidpunkten väger barnet cirka 1500 gram och är ungefär 40 centimeter långt. Nu har barnet något bättre kontroll över sin kroppstemperatur. Lungorna är färdiga och barnet ligger nu och tränar dem genom att andas ner fostervatten i dem, ofta med hicka som följd. Tånaglarna växer allt mer. Barnets sparkar blir nu mer som kraftiga knuffar och man kan lätt särskilja olika kroppsdelar från varandra. Ibland kan man kanske känna något spetsigt som rör sig hastigt tvärs över hela magen, det kan vara ett knä eller en fot. Genom att barnet hickar kan man också få en uppfattning åt vilket håll barnet är vinklat, hickningarna känns som mest från barnets rygg.



Glad, trött och randig tjockis :)


Sjukskrivningen har gjort susen för mina sovproblem - men för varje vecka som går blir foglossningen bara värre. Idag tog jag, Harry och Ombra en kort skogspromenad (och med kort menar jag KORT! 500 meter i en cirkel i skogen...) och den slingan brukar gå bra att gå. Men, idag bestämde sig plötsligt Harry för att han inte ville gå hem. Ingen glass, gunga, bulle eller film i världen kunde locka hem honom - så jag fick bära hem honom skrikandes. 250 meter bar jag honom. Högst. Det räckte för att jag ska vara soffliggande resten av kvällen, och antagligen hela dagen imorgon också. Fy fan vad jag är trött på det här! Ge mig en trasig snippa som inte går att sitta på, avslag och söndertuttade bröstvårtor. Ge tillbaka mina sömnlösa nätter - men ta för sjutton bort den här vidriga smärtan i ryggen! Jag är galet trött på den här tjocka kroppen som inte orkar eller fungerar.

Men annars är allt "bra"... :) Jag längtar efter lillebror och även om han har taskig tajming och oftast sparkar och bökar när jag minst behöver det, så blir jag lika ängslig så fort han är lugn där inne. ♥

Jag har ansökt om gravidpenning, men ska ändå besöka läkaren i slutet av veckan för att diskutera vidare sjukskrivning. Hur som helst så kan jag inte jobba med den här ryggen, så det får lösa sig på något sätt...

Kommentarer
Postat av: Jenny

När du har sextio dagar kvar kan du börja ta ut föräldrapenning om det skulle behövas. Bra att ha i bakhuvudet om det inte blir inte blir mer sjukskrivning

2011-11-21 @ 18:27:16
Postat av: Johanna

Jo jag vet, men det känns tråkigt att behöva nalla av dem redan :(

2011-11-21 @ 18:59:36
URL: http://johanonnona.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0