Vecka 29

Det är fantastiskt hur kameran plötsligt plockar av ett antal kilo, för såhär "smal" ser jag verkligen inte ut egentligen! Haha! :)

Från denna graviditetsvecka erbjuder MVC ofta kontroller varannan vecka. Förmodligen känns det nu som om alla organ trängs undan av magen och barnet. När du börjar närma dig slutet av din graviditet känns benen ofta tunga och trötta. Räkna med att du behöver extra mycket vila. Trycket på venerna som leder blodet från benen tillbaka till hjärtat kan ibland bli för hårt, och det kan leda till åderbråck. Många kvinnor börjar nu fundera på den förestående förlossningen.


Barnets
vikt är ca 1,4 kg och längden runt 26 cm från huvud till stjärt. Det fortsätter att lägga på hullet, samtidigt som hjärnan och de inre organen växer till sig. Nu finns det inte plats för akrobatik konster i livmodern längre, men barnet kan fortfarande sträcka ut sig och sparka. Barnets huvud står i proportion till den övriga kroppen. Hjärnan växer mycket snabbt och gör så att de mjuka skallbenen pressas utåt. Vindlingarna som är karakteristiska för hjärnans utseende, blir allt fler eftersom den blir snabbare och kraftfullare samt förbindelserna mellan nervcellerna ökar. Hjärnan kontrollerar nu andning och kroppstemperatur.I ögonhålorna rör sig ögonen och barnet börjar bli känsligt för ljus, ljud, smaker och lukter. Det kan också skilja på naturligt och artificiellt ljus genom livmoderväggen. (Källa)


Hur mår jag då? Jag känner mig tung, fast jag har stannat av lite i viktuppgången (tack gode gud för det!). Det är jobbigt att plocka upp saker från golvet, och att klä på mig och Harry skor... Magen är dock exakt lika stor som med Harry, och jag ligger precis på normalkurvan. Däremot känner jag starkare av trycket neråt den här gången. Jisses! Ibland måste jag sätta mig för det känns som om att en melon är på väg ut... :)

Det knasiga är att om en vecka så börjar nedräkningen. Det är i alla fall så det känns. Man räknar upp till vecka 30, och sen börjar man räkna ner. 10 veckor kvar... 9 veckor kvar... Ruskigt fort går det! Jag har ca 6 veckor kvar på jobbet bara, och det är helt knäppt!

Var tog fötterna vägen? :)

Kommentarer
Postat av: ulli

Du är så fiiin! Förstår om det börjar bli tungt nu oxå. Höst/vinter med mycket mer kläder som ska på är inte det roligaste. Orkar du sex veckor till på jobbet tror du? Om det är ett projekt att få på dig själv och Harry skor, blir det ju otroligt jobbigt när man jobbar på förskola! Är allt bra med er annars? Klarar ni er undan alla dessa jä..a sjukdomar som medföljer hösten? Här har hela familjen åkt på lunginflammation :/ Jag för två veckor sen, nu är det Theo o Fredriks tur... Blir en fattig jul i år! Kram till dig och resten av familjen :)

2011-10-31 @ 18:11:01
Postat av: Johanna

Visst är det jobbigt att klä på barnen på jobbet, men vi är fler och vi delar upp det så jag gör annat :) Jag hoppas att jag orkar 6 veckor till, för det är dags för u.samtal och det vore skönt att "få på papper" att jag har gjort det!

Annars är allt bra! Just nu är vi friska peppar peppar och vi har vab-at 3 dagar totalt med Harry sen dagisstarten :) jag är oxå hemma en del, men mest pga graviditeten. Henki har ett immunsystem av järn :)

Hoppas ni får vara friska framöver! kram!

2011-10-31 @ 19:46:55
URL: http://johanonnona.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0