Sticker jag dig i ögonen?

Vi mammor (inte så ofta pappor tyvärr) som lagar vår egen barnmat, eller har "snälla" barn och "lyckliga" familjer uppfattas som extra präktiga i bloggvärlden - och även i verkliga livet också. Jag minns utan problem alla gånger jag tog fram burken med frukt till Harry på Öppna Förskolan, och fick höra "oj vad du är duktig" bara för att jag mixat frukten själv. Inte för sällan var betoningen på duktig med en bitter efterton dessutom.

Jag vet faktiskt inte varför det sticker så i ögonen på folk att göra egen barnmat. Och jo, det sticker faktiskt folk i ögonen. För mig är det precis tvärt om. Varför lagar vi inte egen mat till våra barn, när vi lagar mat åt oss själva? Lever de som köper burkmat själva också på burkmat? Precis lika mycket som folk tycker att jag är präktig när jag mixar och trixar hemma, precis lika galet är det för mig att köpa färdiglagat. Hur mycket kostar ett äpple? Ett äpple räcker längre än en burk, men ändå hävdar vissa att det är billigare. Jag tycker att burkmaten luktar likadant vare sig det är kyckling, fisk eller kött. Det luktar dessutom ännu värre när det kommer ut! :) Smakerna är "lena" och försiktiga, och det är inte mycket tuggmotstånd ens i 1-årsburkarna. Var nu snälla och läs mellan raderna här. Alla gör som de vill, och jag kritiserar inte de som köper burkar - alla gör som de tycker är bäst - utan jag ifrågasätter varför det oftast är så att de som lagar eget blir ifrågasatta öppet? 

Min barnmat ska smaka och kännas! Puréerna är gryniga, innehåller både skal (jag gnuggar noga innan) och ibland kryddor. Äpple, päron, banan, apelsin och kanel var Harrys storfavorit av mina fruktmixer, och ju äldre han blev desto mer bitar var det ju såklart. Efter att ha trugat i två veckor godkände äntligen Harry min köttgryta gjord på grytbitar, morot, potatis, vitlök, persilja och rosmarin. Våga krydda! :)

Vilket för mig in på nästa punkt; de "snälla" barnen. Ni vet sådana som sover hyfsat ordentligt, äter det mesta och inte allt för ofta slänger sig på golvet och skriker. :) Att ha "snälla" barn, som jag tycker att jag har, sticker också folk i ögonen. Så är det ju här i Sverige med sin satans jantelag - inte skryta! Alltså, det mesta kring barnen som inte handlar om sömnbrist, viktkurvor eller uppfostran i negativ bemärkelse är skryt, och folk vänder bort huvudet. Det är jättemånga bloggare som dagligen får skit för att de skriver om sina barn och skriver "för lyckligt". Läsare vill vältra sig i problem, gotta sig i mammors ångest och tänka att deras barn är bättre. Usch. Kan jag inte bara få berätta hur mina barn är?

Visst krånglar mina barn, men jag orkar inte hänga upp mig på det här på bloggen. En period kallade jag alltid Harry för "den lille terroristen", vilket såhär i efterhand kanske inte är så kul för honom att läsa när han blir större. Jag syftar inte till att försköna vår vardag, utan tycker att det räcker med att gnälla när sakerna händer.

Vad tycker ni?


Kommentarer
Postat av: Iris

Terrorist har jag också kallat mina barn... Men såklart med en nypa humor!!



Jag har nog aldrig hört någon ifrågasatt att jag eller ngn annan gör egen mat! Utan mer att gud vad skönt att han äter din mat.

Jag upplever mer att de som enbart ger sina barn burkmat (vilket Theo fick helt o hållet i princip) får väldigt mycket kritik och frågor ang det. Varför gör du inte egen? Det är ju så lätt, mycket bättre osv osv...



Jag kände mig liiite träffad ang dina ord om "snälla barn".. Jag skriver oftast när saker är jobbigt, speciellt med barnen eftersom de upptar mest tid av mitt liv. Det kan ibland uppfattas som att jag är negativ men jag är egentligen inte sån och det hoppas jag lyser igenom. Många kanske väljer att skriva BARA om allt fint och vackert. De har inga problem osv osv.

DET stör iaf jag mig på, inte för att jag är missunnsam utan för att jag inte köper det helt enkelt. Hoppas du förstår det.. :)



Jag tycker iaf att du skriver om allt möjligt i livet. Gnäller när det behövs och skriver "lyckligt" när det behövs!



2012-06-11 @ 20:42:09
URL: http://precissomdetar.blogg.se/
Postat av: Johanna

Visst ska en få skriva om sina barn, hur de än är, och jag ville lyfta att det oftast klagas när vi skriver om glada barn - men nästan aldrig när vi skriver om "bråkiga" barn, varför är det så? Jag tycker också mest om att läsa nyanserade bloggar där Jag får känslan av att det verkligen är som personen skriver. I verkligheten upplever Jag dock att om en inte klagar utan är mest nöjd, så blir en lätt satt utanför diskussionen fort.

2012-06-12 @ 13:18:44
URL: http://johanonnona.blogg.se/
Postat av: Iris

Det provocerar kanske folk när man ENBART skriver om glada i snälla barn.. Men annars förstår jag inte vitsen med att klaga och har inte märkt nåt av det heller.

Skriver man om jobbiga situationer med barnen är det oftast så att folk känner igen sig och därför får man medhåll.



Ang. Diskussioner så tycker jag det är var o ens ansvar att deltaga. Man behöver ju inte tycka lika!! :)

2012-06-12 @ 20:37:35
URL: http://precissomdetar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0