...och hur gör vi?

Vi kommer (som det ser ut i dagsläget) att ha förskolestart för Nils när han är ett år. Jag har vänt och vridit på det många gånger i mitt huvud, och även om jag hellre skulle vilja att han börjar på hösten när han är 1 ½ år, så är det så mycket som ska vägas in.

Jag har jobbat ihop tillräckligt många dagar för att få företräde på tjänst om jag kommer tillbaka innan september. Det är också lättare för mig att få jobb om jag söker i början av läsåret än i januari. Väljer jag att fortsätta vara hemma längre än augusti 2012 eller januari 2013, så förlorar jag inte bara möjligheten att få fast jobb, utan också att alla mina injobbade dagar försvinner (de sparas i ett år). Då kommer jag behöva gå ut och jobba i vikariepoolen igen, vilket innebär hysteriska dagar av kringåkande och väldigt långa timmar. Min värsta farhåga (som kommer från att jobba just inom förskolan) är när pedagogerna ser mitt barn mer än jag själv - och det kommer inte hända igen! Under Harrys första år på förskolan arbetade jag alldeles för mycket (plus att jag hade häst som tog upp kopiösa mängder tid och ork), och det var ju inte värt det på något vis. Nils måste ju dessutom dela vår tid med Harry och då är det ännu viktigare att det inte bara är de två sista timmarna innan läggning som vi kan umgås. Kontentan är alltså, att om jag går tillbaka i augusti så kan jag kontrollera mina arbetstimmar (jobbar inte mer än 80%) och får då mer tid med barnen än om jag skulle vänta till januari eller nästa års augusti. Förstår ni hur jag tänker? :)

Eftersom Henki inte kunde ta ut så mycket pappaledighet med Harry (var varslad och gick på månads-för-månad-anställning som till slut blev fast igen.) så ska han vara hemma fr.o.m augusti t.o.m inskolningen. Eftersom han ofta jobbar över både på jobbet och i garaget så känns det extra viktigt att han får ta ut mer föräldraledighet den här gången - både för Nils och Harry! :)

Kommentarer
Postat av: Lisa

Ellen var 1 år och 1 dag när hon skolades in. Har man ett barn som är moget för det så tycker jag inte att man ska tveka. Vi kommer att göra samma sak med Alfred om han är redo.

Jag vill att han ska kunna gå innan vi skolar in han.



Kram

2012-05-12 @ 20:52:19
Postat av: Jenny

Kan inte Henrik var hemma ett par månader till då?

2012-05-15 @ 21:00:57
Postat av: Johanna

Fast om Nils ska börja i typ april så blir det så nära inpå semestern och en massa avbrott, så då är det bättre att börja i januari och gå hela vårterminen. Henrik säger att han skulle bli stollig av att vara hemma ett helt år :)

2012-05-15 @ 21:28:51
URL: http://johanonnona.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0